Výrazně přibývá postižených žáků v běžných školách

Datum publikace: 06. 05. 2014
Periodikum:
ceskenoviny.cz
Nejčastěji se jedná o děti s poruchami učení a tělesným postižením.

Jen málo škol je ale bezbariérových, chybí i peníze na asistenty pedagoga. Uvádí to zpráva České školní inspekce o takzvaném inkluzivním vzdělávání. Inspektoři také upozornili, že je často problém podchytit žáky ze sociálně slabého prostředí, kteří, ač zdraví, speciální podporu také potřebují.

Zatímco v roce 2007 navštěvovalo běžné základní školy 47 procent postižených dětí a zbytek byl integrován ve speciálních třídách a školách, v minulém školním roce se se zdravými dětmi vzdělávalo už přes 56 procent žáků s postižením. Ještě vyšší je tento nárůst na středních školách, kde počet postižených v běžných školách zvýšil v letech 2007 až 2012 z 24 na 40 procent.

Žáci s postižením mají často individuální vzdělávací plán, což ale klade větší nároky na učitele. Školy také často žákům se speciálními vzdělávacími potřebami nabízely doučování a konzultace. U žáků sociálně znevýhodněných školy zase braly ohled na finanční možnosti rodiny při plánování školních akcí. Rodičům například nabízely splátkové kalendáře při placení výletů, děti z chudých rodin také často nemusejí platit za družinu nebo jim škola sežene zdarma učebnice a pomůcky.

Právě žáci se sociálním znevýhodněním často propadávají systémem podpory. Evidovalo je pouze 16,5 procenta škol navštívených inspekcí, podle ředitelů ale reálně tyto děti chodily na asi 60 procent škol.

Celé znění článku již bohužel není dostupné. 

> další zprávy z médií