Některé děti s poruchami učení základní školu nezvládají, do speciální je ale nevezmou

Datum publikace: 23. 07. 2014
Periodikum:
rozhlas.cz
Rozhoduje totiž hodnota IQ. Pokud mají děti průměrnou inteligenci, tak i přes řadu jiných poruch skončí v běžné škole.

Výuka v běžných základních školách může být pro některé děti s postižením a poruchami velmi stresující. Bez asistentů nezvládají učení a brzy zaostávají za spolužáky. Do speciálních škol, které by jim víc vyhovovaly, se ale často nedostanou. Rozhoduje totiž hodnota IQ. Pokud mají děti průměrnou inteligenci, tak i přes řadu jiných poruch skončí v běžné škole.

„To je třída, ve které jsou čtyři děti. Jsou vzdělávané podle speciálního programu a pracuje tady s dětmi i asistentka,“ popisuje výuku v Základní škole se speciálními třídami ve Vlašimi učitelka Hana Brýlová. 

Malý Míša, který se tady vzdělává, trpí poruchou pozornosti, je hyperaktivní a má krátkou paměť. Výuku v běžné základní škole nezvládal.

Měl program, jak se s ním mají učit, což s ním ale vůbec nedělali. Asistentka tam byla i nebyla. Zvracel, měl průjem, bolest hlavičky, nechtěl chodit do školy,“ říká Míšova matka Jana Znamenáčková. 

Rok proto bojovala, aby se chlapec dostal do speciální školy. Nakonec uspěla. „Dostal vyznamenání, měl dvě dvojky. Když chodil do normální školy, tak mu dali pětku a řekli, že prostě nezvládá školu,“ vysvětluje. 

Každý rok ale Míša musí na zdravotní kontrolu a není vyloučené, že se vrátí i do běžné školy. „V podstatě všechno se dneska zúžilo jenom na naměřené IQ a nehledí se na spoustu dalších věcí okolo – čili na to, jaké další možnosti dítě má, aby to naměřené IQ mohlo využívat,“ kritizuje pravidla pro posuzování dětí ředitelka školy Ilona Benešová. 

Pravidla se změní 

Doporučení, které se opírá o vyjádření lékařů, vydává školské poradenské zařízení. Rozhodují také rodiče. Ministerstvo školství slibuje, že přísnější pravidla změní. 

 

Celé znění článku již není na webu ČRo dostupné.

 

> další zprávy z médií