Návod na posílání dětí do zvláštních škol se změní, psychiatři se bouří

Datum publikace: 11. 12. 2014
Periodikum:
idnes.cz
Ministerstvo školství chce změnit postup, podle kterého se rozhoduje o umístění žáků do praktických (dříve zvláštních) škol.

Kromě IQ se zohlední i prostředí, ze kterého dítě pochází. Školní psychologové chtějí k tomu využít americkou metodu, podle psychiatrů je ale pro tento účel zcela nevhodná.

V současnosti se pravidla posílání žáků do praktických škol ne vždy dodržují. I proto Evropská komise kárala Česko, že má příliš vysoký počet romských dětí v těchto školách. Ministerstvo školství chce způsob výběru změnit od září 2016.

„Kromě IQ budeme hodnotit i to, jestli na výkon dítěte nemá vliv také sociálně-kulturní prostředí, z něhož pochází,“ vysvětluje Jana Zapletalová, jedna z autorek novely a školní psycholožka. K hodnocení dětí chtějí používat takzvaný manuál DSM-V.

Proti tomu se však bouří psychiatři. Nelíbí se jim, že psychologové ze školských zařízení mají využívat systém určený pro psychiatry, tedy lékaře, a navíc americké. „V Evropě tento systém používáme jen pro výzkum. Není to ani testovací nástroj, ale jen klasifikační systém, podle kterého člověka zařadíte do určité škatulky, třeba jako atlas rostlin,“ vysvětluje psychiatr Cyril Höschl.

 

Celé znění zprávy najdete na http://zpravy.idnes.cz/novy-navod-jak-poslat-dite-do-zvlastni-skoly-f3q-/domaci.aspx?c=A141210_204459_domaci_fer#utm_source=sph.idnes&utm_medium=richtext&utm_content=top6.

> další zprávy z médií

Související článek na portálu Šance Dětem: