Byznys jménem přijímačky. Větší šanci mají děti bohatých, říká reportérka

Datum publikace: 03. 05. 2023
Periodikum:
irozhlas.cz
Velká radost, ale i velké zklamání. Někdo se dostal, někdo vyšel z letošních přijímaček naprázdno. A tak se nabízí: je systém od Cermatu spravedlivý? Téma pro Evu Mikulku Šelepovou, redaktorku Českého rozhlasu, která se specializuje na školství.

Jak letos dopadly přijímací zkoušky? 

Řekla bych, že se žádné překvapení nekoná. Ukazují to i souhrnné statistiky CERMATu. V testech z českého jazyka žáci dopadli stejně jako loni, pohoršili si v matematice, tam byl jejich výkon průměrně o 5,6 procentních bodů horší než před rokem. Takže uchazeči měli podle údajů CERMATu správně v průměru bezmála 56 procent testů z češtiny a u matematiky to bylo necelých 40 procent.

Zhoršení v matematice - to není to poprvé, kdy čeští žáci a studenti jsou rok od roku horší...

Je to tak. Zdá se, že matematika je u českých školáků stále méně oblíbenější. Vidíme to i na státních maturitách, které včera, dnes a zítra maturanti píší. V posledních letech častěji preferují maturitu z cizího jazyka, než aby si vybírali matematiku. Když se vrátíme k přijímačkám, protože o nich se tady dnes bavíme, tak je zajímavé, že v letošních přijímacích zkouškách na střední školy jsme největší propad oproti loňským výsledkům zaznamenali u dětí, které se hlásily na šestiletá gymnázia. Bylo jich celkem něco přes sedm tisíc a jejich úspěšnost byla o 9 procent nižší, u osmiletých gymnázií to byl propad o 6,4 procenta a deváťáci, kteří se hlásili na klasická čtyřletá gymnázia, si v matematice pohoršili o 6 procent oproti výkonům před rokem. Když jsme se na to v našem vysílání ptali ředitele organizace CERMAT Miroslava Krejčího, tak řekl, že jsou možné dvě příčiny - buď, že letošní testy byly těžší, anebo že žáci byli méně připravení.

Když říkáš, že žádné překvapení podle tebe nenastalo, tím asi narážíš i na to, že se žáci opět zhoršili v matematice. Nastalo nějaké překvapení nebo byl tam nějaký chyták?

Asi se to nedá úplně generalizovat, protože takovéto výkyvy jsou za posledních pár let, co jednotnou přijímací zkoušku máme, zcela běžné. Někdy to zase může být, že se žáci zhorší v češtině a podobně, takže neřekla bych. Může to souviset s tím, že zkrátka lidé v CERMATu, kteří jednotné přijímací testy zadávají, vymýšlejí zadání, zkrátka udělali úlohy o něco těžší, než na co jsou děti připravené. To je asi nejlogičtější vysvětlení.

Celý rozhovor najdete zde: https://www.irozhlas.cz/zpravy-domov/vinohradska-12-prijimaci-zkousky-skola-diskriminace-deti-byznys-cermat-podcast_2305030600_nel

Dívka píše do sešitu