Zobrazit menuSkrýt menu

Deset tisíc žáků za školou

Publikováno: 15. 6. 2020, aktualizováno: 15. 6. 2020 | Zdroj: hospodarskenoviny.cz

V chladném červnovém podvečeru se Hana Meisterová vrací po mosteckém sídlišti z práce domů ke svým dětem. Ještě před několika týdny by rovnou usedla s mobilem ke stolu, připojila se k internetu a ze školního webu začala ručně přepisovat úkoly, které dětem připravili učitelé. Rodina nemá počítač, a tak když vypukla krize a zavřely se školy,Meisterová musela vymyslet, jak dětem úkoly předat.

 „Škola nám sice nabídla, že bychom si pro úkoly mohli chodit, ale já jsem celý den v práci a nestíhala bych to,“ říká Meisterová.

Koronavirus uvrhl do domácího vzdělávání stovky tisíc žáků – na základní školy chodí celkem přes 900 tisíc dětí, na střední asi půl milionu. Děti se slabším sociálním zázemím, které nemají technické vybavení a rodiče se s nimi nezvládnou nebo nechtějí učit, jsou znevýhodněny i za běžných podmínek. Krize však jejich nevýhodu výrazně prohloubila. „Jde o děti z rodin, které řeší vážné existenční problémy, rodiče jim navíc kvůli svému nízkému vzdělání nedokážou pomoci s domácí přípravou,“ říká Zuzana Ramajzlová, která se v nevládní organizaci Člověk v tísni věnuje vzdělávání. Připomněla, že podle výzkumu Národohospodářského ústavu Akademie věd šest procent dětí nemá doma tablet ani počítač, tři procenta rodin jsou bez připojení k internetu. Podle zjištění České školní inspekce existuje téměř deset tisíc dětí, které zůstaly úplně bez kontaktu se školou.

Vysvobozením tak pro mnohé rodiny bylo znovuotevření sociálních služeb, které během krize nemohly fungovat. Devítiletý syn a dvanáctiletá dcera Hany Meisterové znovu začali chodit na doučování do místního nízkoprahového zařízení pro děti a mládež Sovička, které provozuje Charita ČR. Sourozenci ho navštěvovali i před krizí, teď se tam učí i třikrát týdně. „S dětmi tam řeší úlohy, kterým sama nerozumím. Také jim úkoly tisknou, takže už je nemusím přepisovat,“ říká matka dvou školáků, která má ještě dceru ve školce a dospělého syna. V době, kdy centrum nemohlo normálně fungovat, se pracovnice snažily s dětmi komunikovat aspoň přes Skype.

Navázat komunikaci s dětmi během krize se snažily i školy. Často však bez úspěchu. Například 8. Základní škola v Mostě byla s rodinami v telefonickém kontaktu a dala dětem možnost, aby si pro úkoly chodily do školy a odevzdávaly je písemně nebo je třeba vyfotily do mobilu. Přesto podle ředitele Romana Zieglera neprojevilo patnáct dětí (z několika set) o výuku vůbec zájem. „Nebylo to v tom, že by neměly možnost vyučovat se. Pro jejich rodiny ale není vzdělání prioritou, tím pádem pro děti také ne. Chybí tlak rodičů na to, aby dítě něco dělalo,“ říká ředitel Ziegler.

Celý text najdete zde: https://www.eduin.cz/clanky/hospodarske-noviny-deset-tisic-zaku-za-skolou/

Související článek na portálu Šance dětem:

Nahoru

Facebook Šance Dětem YouTube SanceDetem RSS RSS