Radosti a trápení nadaných dětí = Joys and worries of gifted children

Autor/ka
Rok vzniku:
2013
Jazyk dokumentu
Čeština
Druh dokumentu:
Článek v periodikách
Online dostupnost
Ano
Podrobnosti o dokumentu

Výsledky výzkumného šetření ve formě dvou dotazníků, jehož cílem bylo zjistit, jaká specifická přání, radosti, strachy a trápení mají 11 leté nadané děti v porovnání s jejich vrstevníky a jaká jsou společná pro obě skupiny dětí.

Studie prezentuje výsledky výzkumného šetření, jehož cílem bylo zjistit, jaká jsou přání, radosti, strachy a trápení jedenáctiletých nadaných dětí. Prvním výzkumným nástrojem byl nominační dotazník pro třídní učitele jako metoda následné identifikace 71 nadaných dětí. Ve druhém dotazníku vybrané nadané děti odpovídaly na otevřené otázky: Jaké je tvoje největší přání? Z čeho máš největší radost? Z čeho máš největší strach? Co tě nejvíc trápí? Výzkumná data byla zpracována pro každou otázku zvlášť na úrovni primární analýzy četnosti výskytu kategorizovaných odpovědí. Na základě srovnání těchto dat se skupinou dětí bez identifikovaného nadání byly definovány obecné kategorie, které považujeme za specifické pro skupinu nadaných dětí z našeho výzkumu.

This study presents the findings of a research which aimed to discover the wishes, joys, fears and worries of gifted eleven-year old children. The first research tool was a questionnaire based on the nomination technique which was given to the class teachers. This served as a method for the consecutive identification of 71 gifted children. The children then answered the following open-ended questions from a second questionnaire:
What is your greatest wish? What makes you feel the greatest joy? What do you fear the most? What is your biggest worry? The research data were processed for each question separately on the level of primary analysis of frequency of appearance of the categorised answers. Based on the comparison of data gained from both the gifted and the non-gifted children, we defined general categories that are considered to be specific for the group of gifted children from our research.

Machů, Eva. Radosti a trápení nadaných dětí = Joys and worries of gifted children. Studia paedagogica: časopis Ústavu pedagogických věd FF MU Brno, 2013, 18(2-3), s. [125]-140. ISSN 1803-7437. Dostupné také z: https://www.phil.muni.cz/journals/index.php/studia-paedagogica/article/view/523.

Zdroj dat
https://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=001474960&local_base=ANL
Zdrojové periodikum / Zdrojový web
Studia paedagogica : časopis Ústavu pedagogických věd FF MU Brno, Roč. 18, č. 2-3 (2013)