Přípravy prvňáků na vstup do školy vrcholí

Datum publikace: 18. 08. 2014
Periodikum:
novinky.cz
Psychologové především žádají rodiče i nejbližší okolí, aby předškoláka školou nestrašili.

Prázdniny se chýlí ke konci a v rodinách prvňáků přibývá starostí a obav, zda nástup do školy všichni v pohodě zvládnou, jelikož toto období není náročné jen pro samotného školáka, ale znamená změnu v životě celé rodiny.

Psychologové především žádají rodiče i nejbližší okolí, aby předškoláka školou nestrašili. I letmo pronesená poznámka z legrace: „Však počkej ve škole, tam teprve uvidíš, jak se má poslouchat!“ může v hlavě šestiletého dítěte způsobit náležitou paniku. Důležitější je dítě namotivovat tak, aby se do školy skutečně těšilo.

Bohužel mnoho úzkostných rodičů straší své děti už jen tím, jak jim neustále opakují: „Neboj se, ve škole se ti určitě bude líbit.“ Ve skutečnosti u dětí takto vzbuzují ještě větší obavy, jelikož dítě podvědomě vycítí z věty plynoucí strach rodičů.

Stresující přechod

Přechod na školní režim může být pro mnoho dětí stresující: jsou na ně kladeny nové požadavky, povinnosti a ubývá jim volný čas na hraní. Je tedy dobré ještě před začátkem školního roku nastavit pravidelnou dobu usínání a vstávání.

Je-li nutné, aby dítě vstávalo v sedm hodin, nemělo by usínat později než v devět večer. Šestileté děti totiž spávají obvykle 9 až 11 hodin. Nedostatek spánku, ale i „přespávání“ mohou vést k denní únavě a výrazně snižovat výkonnost dítěte.

Dítě také potřebuje hodně odpočívat, čerpat energii z pohybových aktivit, ale také cítit bezpodmínečné přijetí a lásku od svých nejbližších. „Chování dětí se může změnit, i proto, že už ho rodiče nemají  24 hodin pod dohledem a naopak ho ovlivňuje spousta jiných lidí, které dítě začíná vnímat jako nové autority. I z tohoto důvodu je dobré být k jejich projevům tolerantní,” vysvětluje Katka Hadvigová ze společnosti BioBachovky.

Adaptace na školu může trvat i několik týdnů

Přes to všechno se u dětí mohou objevit po několika dnech ve škole potíže tělesného i psychického rázu: mohou být roztržité, zapomnětlivé a plačtivé; mohou mít tendenci chovat se způsobem, který je typický pro děti výrazně mladší; některé si začnou stěžovat na nejrůznější tělesné neduhy: ranní bolení břicha nebo hlavy. Objevují se i „skutečné“ tělesné příznaky: zvracení, zvýšená teplota, které jsou v tomto případě charakteristickou tělesnou reakcí na zvýšenou psychickou zátěž.

Celé znění článku najdete na: https://www.novinky.cz/clanek/zena-deti-pripravy-prvnaku-na-vstup-do-skoly-vrcholi-237472.

Související článek na portálu Šance Dětem:

Základní principy výchovy k psychické odolnosti

školáci