Nerovnosti v českém školství se zhoršují, ukazuje analýza České školní inspekce

Datum publikace: 17. 05. 2022
Periodikum:
ct24.ceskatelevize.cz
Česká školní inspekce v nové analýze dospěla k názoru, že dlouhotrvající problémy českého školství zůstaly, v některých regionech se dokonce prohloubily. Tuzemské vzdělávání tedy nadále trápí nedostatek kvalifikovaných učitelů, pedagogové učící předměty, na které nemají příslušnou aprobaci nebo horší výsledky žáků v regionech s větším výskytem sociálních a ekonomických problémů. Menší úspěch i nadále zažívají děti především v části okresů Ústeckého, Karlovarského a Moravskoslezského kraje.

„Nerovnosti v čase přetrvávají a vypadá to dokonce, že se prohlubují, protože tyto rozdíly se nám zatím nepodařilo vyřešit. Vidíme to na celé řadě ukazatelů, kdy horší výsledky žáků dnes kopírují mapu podílu osob v exekucích, nezaměstnanost, ale také třeba nízkou volební účast,“ říká ústřední školní inspektor Tomáš Zatloukal. Výsledky školáků z velké části závisí také na kvalitě jejich rodinného zázemí, upozorňuje inspekce. Přestože se řada škol snaží snižovat rozdíly mezi žáky pocházejícími z různých poměrů, nerovnosti podle inspekce stále zůstávají plošným problémem. Odlišné vzdělávací podmínky přitom mohou ovlivnit budoucí úspěch dětí už v předškolním věku. V příhraničních okresech na severozápadě republiky, například v Sokolově, Chomutově, Karlových Varech nebo Mostě, se ve srovnání s jinými částmi republiky u žáků častěji objevují obtíže, jako je snížená známka z chování i vyšší počet neomluvených hodin. Více jich také neprospívá. V těchto regionech se zároveň vyskytuje značný počet lidí s exekucemi a osob pobírajících sociální dávky jako pomoc v hmotné nouzi.

Celý článek najdete zde: https://ct24.ceskatelevize.cz/domaci/3487970-nerovnosti-v-ceskem-skolstvi-se-zhorsuji-ukazuje-analyza-ceske-skolni-inspekce

Učitel učí děti