Program environmentální výchovy pro žáky se zrakovým postižením

Autor/ka
Rok vzniku:
2010
Jazyk dokumentu
Čeština
Druh dokumentu:
Vysokoškolská práce
Online dostupnost
Ano
Podrobnosti o dokumentu

Ve své diplomové práci s názvem „Program environmentální výchovy pro žáky se zrakovým postižením“ se zabývám možnostmi praktického využití a zařazení environmentální výchovy do výuky žáků se zrakovým postižením a zároveň uplatněním programu při práci s intaktními žáky. V první části práce popisuji teoretická východiska zrakového postižení, uvádím členění zrakových vad, specifikuji dopad zrakového postižení na osobnost jedince a srovnávám kognitivní a sociální vývoj dítěte se zrakovým postižením s vývojem dítěte intaktního v období mladšího školního věku a dospívání. Dále uvádím možnosti vzdělávání žáků se zrakovým postižením, věnuji se integraci a specifikům výuky u těchto žáků. Teoreticky zpracovávám oblast environmentální výchovy, terminologii a její ukotvení v Rámcovém vzdělávacím programu pro základní vzdělávání. V poslední kapitole teoretické části uvádím přehled metod a forem výuky vhodných při aplikování environmentální výchovy v praxi. Praktickou část tvoří program environmentální výchovy navržený pro Středisko ekologické výchovy Sluňákov, který je koncipován pro žáky se zrakovým postižením a zároveň pro žáky intaktní jako forma zážitkové pedagogiky s rozvojem smyslového vnímání.

Související obsah

K problematice zrakového postižení a psychologických specifik u těchto osob jsou na portále Šance Dětem k dispozici:

- sekce článků "Děti se zrakovým postižením"

- sekce článků "Vzdělávání dětí se zrakovým postižením"

- článek od Alžběty a Pavola Jantových s názvem "Volný čas dětí se zrakovým postižením"

- videodokument "Martin příbeh: Dědičné oční onemocnění".

Zdroj dat
http://is.muni.cz/th/221191/pedf_m/