Mocenské konstelace ve školní třídě

Autor/ka
Rok vzniku:
2012
Jazyk dokumentu
Čeština
Druh dokumentu:
Článek v periodikách
Online dostupnost
Ano
Podrobnosti o dokumentu

Série článků k problematice toho, jak se utváří školní kolektiv a vazby v něm.

1. část - Když žáci zobou učitelům z ruky: V posledních letech se ozývají hlasy o rozkladu žákovské kázně a morálky. Hovoří se o tom, že autorita učitelů i školy jako instituce je destruována, což se odráží ve zhoršených vzdělávacích výsledcích žáků. Cílem tohoto čtyřdílného cyklu je přinést (na příkladech ze škol) doklady o tom, jak dnes vztahy mezi učiteli a žáky reálně vypadají. Vztahy jsou zde rozděleny na čtyři "mocenské konstelace". Tento příspěvek se věnuje 1. konstelaci: moc je centralizovaná v rukou učitele, cíle jsou sdíleny učitelem i žáky.

Šeďová, Klára. Mocenské konstelace ve školní třídě: když žáci učitelům "zobou z ruky". [Část] 1. Komenský: časopis pro učitele základní školy, 2012, 137(1), s. 12-15. ISSN 0323-0449. Dostupné také z: http://www.ped.muni.cz/komensky/index.php/archiv. https://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=001427039&local_base=ANL.

2. část - Když učitelé hrají přesilovku: Druhé pokračování čtyřdílného cyklu, který se zabývá reálnými vztahy (mocenskými vztahy) mezi učitelem a žáky ve třídě. Tato část se věnuje mocenské konstelaci, v níž je moc centralizovaná v rukou učitele, avšak žáci nesdílejí jeho cíle. Uvedeno několik ukázek z praxe.

Šeďová, Klára. Mocenské konstelace ve školní třídě. [Část] 2, Když učitelé hrají přesilovku. Komenský: časopis pro učitele základní školy, 2012, 137(2), s. 17-20. ISSN 0323-0449. Dostupné také z: http://www.ped.muni.cz/komensky/index.php/archiv. https://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=001446271&local_base=ANL.

3. část - Když moc cirkuluje po třídě - Třetí část o reálných vztazích žáků a učitelů (tzv. mocenských konstelacích) je soustředěn na situace, kdy dochází ke snížení asymetrie mezi učitelem a žáky. Žáci učiteli sice neodporují, nedá se však říci, že by byli jednoduše poslušní. Jednají do značné míry samostatně a spontánně, disponují určitou mírou moci. Uvedeny dvě ukázky z praxe.

Šeďová, Klára. Mocenské konstelace ve školní třídě. [Část] 3, Když moc cirkuluje po třídě. Komenský: časopis pro učitele základní školy, 2013, 137(3), s. 21-23. ISSN 0323-0449. Dostupné také z: http://www.ped.muni.cz/komensky/index.php/archiv. https://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=001443073&local_base=ANL.

4. část - Když nastane tahanice: Závěrečná část čtyřdílného cyklu o reálných vztazích žáků a učitelů (tzv. mocenských konstelacích) ukazuje dvě situace, kdy je dominance učitele oslabena a zároveň žáci nesdílejí cíle učitele. Žáci se tudíž chovají vzdorovitě či přímo vyvolávají s učitelem konflikty.

Šeďová, Klára. Mocenské konstelace ve školství. [Část] 4, Když nastane tahanice. Komenský: časopis pro učitele základní školy, 2013, 137(4), s. 28-31. ISSN 0323-0449. https://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=001463939&local_base=ANL.

Zdroj dat
https://aleph.nkp.cz/F/?func=direct&doc_number=001427039&local_base=ANL
Zdrojové periodikum / Zdrojový web
Komenský : časopis pro učitele základní školy, Roč. 137, č. 1 (2012/2013)