Zobrazit menuSkrýt menu

Zázraky na síti

Publikováno: 29. 2. 2012, aktualizováno: 24. 1. 2019 | Kategorie: Téma měsíce

Vítejte v pohádce s názvem: Kterak se kliknutí v jídlo proměnilo. Pohádka je to ryze současná a kouzelníka v ní z nás, obyčejných smrtelníků, dělá internet. Tato celosvětová síť totiž dovoluje přispívat na dobročinné účely, aniž by to dárce stálo jedinou korunu. Stačí jednoduše jen kliknout… Pojďme se nyní společně podívat, jak internetové charitativní kouzlení funguje a jaké máte možnosti, pokud chcete přispět na dobrou věc prostřednictvím klávesnice počítače nebo mobilního telefonu.

Obsah článku:

Click to give – podpora jedním klikem

Jde o systém, kdy se za každé kliknutí na virtuální tlačítko přičítá na konta charitativních organizací předem daný finanční obnos nebo nějaká hmotná humanitární pomoc (obvykle potraviny). Zároveň se klikajícím zobrazí reklama sponzorů, kteří pomoc platí. Ve světě již existuje celá řada webů založených na tomto prostém principu a jejich návštěvníci mají nezřídka možnost vybrat si, jakou oblast chtějí svým kliknutím podpořit – ochranu přírody či zvířat, výzkum léčby nemocí, potravinovou pomoc hladovějícím, prevenci násilí na dětech a ženách, podporu vzdělání a tak dále. Kliknout je pochopitelně možné na každou z uvedených forem dobročinnosti, ale obvykle pouze jednou denně.

Návštěvníci se na webových stránkách těchto projektů zároveň dozvídají něco o problematice, na kterou přispívají, mohou si přečíst příběhy osob, kterým je pomoc určena, sledovat, kolik pomoci se podařilo webu každý den nashromáždit, připojit svůj podpis pod související petici, zapojit se do diskuzí a podobně.

Některé z „click to give“ portálů vytvářejí pro dárce bonusové programy, které jim umožňují sbírat body za klikání a jiné aktivity na webu, a ty pak proměnit na další konkrétní pomoc podle svého výběru (moskytiéry proti malárii, pitnou vodu pro jednu osobu na den, vysazení stromku, rehydratační roztok pro děti, tužky do škol…). Pro zapomnětlivé existují dokonce i aplikace, které jim jejich pravidelné klikání připomínají, aby nevynechali ani jediný den.

Jedním z prvních a také nejznámějších „click to give“ portálů je thehungersite.com. Byl založen v roce 1999 a dnes jeho stránky navštěvují statisíce lidí denně. Za celou dobu jeho existence zakoupily partnerské firmy tohoto webu nepředstavitelných více než 700 milionů dávek potravinové pomoci a pomohly nasytit hladovějící v 74 zemích světa.

↑ nahoru

Komunity dárců

Kolem charitativně laděných webů vznikají celé komunity fanoušků a filantropů. Nejrozsáhlejší virtuální prostor pro jejich komunikaci nabízí server care2.com, který sdružuje přes 18 milionů (!) lidí z celého světa. Ti nejenom že mohou na webu zdarma přispět na charitu, ale k dispozici mají i seznamku, zprostředkování práce, tematicky rozdělená diskusní fóra a mnoho dalšího. 

Kudy a kam?

Protože webů nabízejících pomoc zdarma za kliknutí přibývá, objevují se internetové rozcestníky, které dárcům usnadňují orientaci mezi nimi. Typickým příkladem takového rozcestníku je web thenonprofits.com. Dárce si vybere problematiku, kterou by rád podpořil a web mu nabídne odkazy na ty „click to give“ portály, které se jí zabývají.

ilustrační fotoPomoc může být nejen bezplatná, ale také zábavná

Geniálním spojením příjemného s užitečným jsou internetové hry založené na principu „click to give“.  První aplikace tohoto typu byla spuštěna v říjnu 2007 na adrese freerice.com a téměř přes noc se stala obrovským hitem. Nabídla zábavnou výuku angličtiny tím, že uživatel hádá význam anglických slovíček, která vidí na monitoru. Za každé správně uhodnuté slovo darují provozovatelé stránek 10 zrníček rýže chudým, k nimž ji dopravují prostřednictvím Světového potravinového programu OSN.

V současné době server nabízí nejen zdokonalování se v angličtině a dalších třech světových jazycích, ale také například v chemii, zeměpisu, literatuře, anatomii nebo matematice. Nejjednodušší verzi početní hry tu zvládnou i děti. Pozorovat rostoucí hromádku rýže je jistě bude bavit a kromě toho, že se pocvičí v matematice, budou přirozeně a nenásilně vstřebávat také základy altruismu.

Na úspěch freerice.com navázalo mnoho dalších portálů, na některých z nich si můžete místo opakování školních znalostí třeba zahrát solitaire, tetris, bricks nebo desítky dalších populárních her. Za každou minutu, kterou hraním strávíte, dávají sponzoři drobnou částku na dobročinné účely. Máte-li chuť to zkusit, navštivte třeba gamesthatgive.net.

Za webovými portály nezůstávají v těchto aktivitách pozadu ani sociální sítě. Stává se již standardem, že každá organizace má na některé z nich svůj profil s dalšími možnostmi pro aktivní (a hravé) e-filantropy. Zajímavě pojatá je hra WeTopia dostupná všem uživatelům Facebooku a Twitteru. Hráči v ní budují vesnice a získávají virtuální peníze, které jsou pak díky donátorům převedeny na pomoc v reálném světě.

↑ nahoru

Nejen pohádkami živa je charita

Výše uvedené se zatím týkalo pouze takové podpory dobročinných projektů, kvůli které dárce otevírá jen počítač, zatímco peněženka zůstává netknutá. Všem, kteří se nezdráhají na charitu věnovat i určitý finanční obnos, se ovšem v „síti“ otevírá ještě mnohem širší spektrum možností.

ilustrační fotoE-shopy 

Na půli cesty mezi „click to give“ projekty a přímou podporou neziskových organizací je nákup zboží nebo služby, z jejíž ceny prodejce věnuje určité procento na konto vybrané dobročinné organizace. Může (ale vůbec nemusí) se přitom jednat o fair trade produkty či výrobky chráněných dílen. Zákazník se pak svou volbou nakoupit právě v takovém obchodě podílí na dobré věci. Přehled a rychlé filtrování obchodů a služeb tohoto typu nabízejí četné rozcestníky, jako je například goodsearch.com.

Své místo na poli humanity mají i takzvané charityshopy. Těmto obchodům lidé zdarma věnují své věci, které již nepotřebují. Výtěžek z jejich prodeje (on-line i pultového) putuje na charitu. Více informací najdete na Wikipedii (EN): https://en.wikipedia.org/wiki/Charity_shop.

Darovací kartičky a certifikáty

Myšlenka této formy pomoci je jednoduchá. Dárce zaplatí příspěvek neziskové organizaci, za což od ní obdrží dárkovou kartu či certifikát (v digitální podobě nebo i skutečný). Ten pak věnuje komukoliv ze svých příbuzných, známých nebo i obchodních partnerů a nechá na obdarovaném, aby rozhodl, jakou oblast charity podpoří. Pro lepší představu můžete nahlédnout na charitygiftcertificates.org, globalgiving.org nebo justgive.org.

Podpůrné portály pro dárce

Jde vlastně o obdobu již zmíněných komunitních webů. Portály pro pravidelné a angažované dárce sice nenabízejí možnost přispět zdarma, ale filantropové na nich najdou širokou škálu podpůrných aplikací a nástrojů. Podpůrné portály umožňují například archivaci záznamů o všech uskutečněných dotacích a jejich přehledné zobrazení, dále provádění finančních transakcí on-line, subjektivní hodnocení neziskových organizací, účast na bezplatných seminářích, informace o daňových úlevách pro dárce a mnoho dalšího.  Jako příklady takto pojatých portálů můžeme jmenovat  1.networkforgood.org, causes.comcharitynavigator.org.

S tématem souvisí:
Jak pomáhat – formy a možnosti dárcovství
Jak naučit děti dárcovství
Motivy dárcovství

↑ nahoru

DMS – český vynález

Některé z uvedených systémů podpory dobročinnosti už pomalu začínají pronikat i do České republiky, ale obecně se dá říct, že v nabídce e-filantropie za světem poněkud zaostáváme. Přesto i naše malá země dokázala přispět svou troškou do mlýna nových trendů v dárcovství. V roce 2004 se v Česku rozběhl ojedinělý projekt dárcovských SMS zpráv, díky kterým může každý majitel mobilního telefonu drobnou částkou podpořit vybranou neziskovou organizaci. Tento jednoduchý a přitom velmi funkční a pro altruisty přitažlivý model se nyní začíná uplatňovat i za hranicemi.

Češi a e-filantropie

Z průzkumu „Postoje k dárcovství“, který pro Nadaci Sirius vypracovala v roce 2010 agentura Median, vyplynulo, že Češi přispívají na dobročinné účely nahodile a nepravidelně. Většinou se spokojí s vhozením hotovosti do kasičky (72 %) nebo s odesláním dárcovské SMS (60 %).  V kontextu tohoto článku je zajímavé, že jen 13 % zdejších dárců využívá pro darování internet. Přitom přístup k internetu má podle Statistické ročenky ČSÚ za rok 2011 již 65,5 % jednotlivců starších 16 let…

 Ilustrační obrázek Videorozhovor psychologické základy a souvislosti dárcovství.Videorozhovor:
psycholog Radek Ptáček vysvětluje psychologické základy a souvislosti dárcovství.

Závěrem

Prudký rozvoj informačních a mobilních technologií nabízí lidem dosud nevídané možnosti. Nový fenomén on-line dárcovství přibližuje filantropii zejména mladé generaci a doslova jí jde v nabídce dobročinných aktivit naproti. Věřme, že se i díky tomu myšlenka nezištné pomoci postupně zabydlí v srdcích většiny z nás a z nahodilých příspěvků se stanou pravidelné.

Citáty slavných k zamyšlení

  • „I malými věcmi se napomáhá velkým.“ (Horatius)
  • „Všude tam, kde je člověk, je místo pro dobrý čin.“ (Seneca)
  • Štěstí je to jediné, co můžeme dávat, aniž bychom to měli.“ (Halen)
  • „Pouze život, který žijeme pro ostatní, stojí za to.“ (Einstein)
  • „I když lidé nevědí, co je dobro, mají ho v sobě.“ (Konfucius)

Zaujalo Vás Téma měsíce a chcete každý měsíc dostávat informace o nových příspěvcích? Přihlaste se k odběru newsletteru!

Přihlášení k odběru newsletteru

 

Související literaturu najdete v naší Odborné knihovně.

Článek připravila Hana Hoffmannová.

Pomohly vám informace v tomto článku?

Nahoru

Facebook Šance Dětem YouTube SanceDetem RSS RSS