Rozdělujeme děti na studijní a nestudijní typy strašně brzy. Tratíme na tom všichni, říká sociolog Daniel Prokop

Datum publikace: 07. 04. 2021
Periodikum:
eduin.cz
Jak se proměnilo chování Čechů během pandemie a proč se v Česku koronavirus nedaří zkrotit? Dostávají rodiny žijící pod prahem chudoby nějakou účinnou pomoc? To je jen několik příkladů, které řešil se svou agenturou PAQ Research během loňského roku sociolog Daniel Prokop. „Poukazujeme na to, že české děti nemají stejné šance a stejný přístup ke kvalitnímu vzdělání. Děti z nižších sociálních vrstev výrazně zaostávají,“ říká.

Jak jste strávil uplynulý pandemický rok?

Snažil jsem se dělit čas mezi práci a rodinu, ale musím přiznat, že ten pandemický rok jsem měl opravdu hodně pracovní. Nastartovali jsme několik velkých výzkumů, které se týkaly vzdělávání a chování lidí během pandemie. Nutno říct, že mám tým skvělých kolegů, kteří za tím stojí, takže ocenění si zaslouží oni. Co není na první pohled tolik viditelné jako tyto naše výzkumy, jsou až stovky hodin neplacené práce, které lidé jako Jan Kulveit, Štěpán Jurajda a řada dalších věnovali vládě. Snažili jsme se o nějaké poradenství, jak zvládnout pandemii a její dopady.

V čem jste konkrétně vládě radili?

Se Štěpánem Jurajdou, se kterým jsem v NERVu, jsme pomáhali navrhnout část podpůrného programu Antivirus, změny parametrů v ošetřovném, přídavku na děti, s Ministerstvem práce a sociálních věcí jsme designovali navýšení náhrad v nemoci, navrhovali jsme od podzimu zvýšení motivace k testování a podpoře práce z domova, dělali jsme už v srpnu konkrétní návrhy podpory vzdělávání ze 180 miliard Národního plánu obnovy – snad se tam ještě něco promítne. Dodali jsme taky analýzu dopadů změny daně z příjmu a návrh, jak by se dala reformovat lépe. Ale musím říct, že mě moc potěšilo, kolik lidí se zapojilo do veřejného dění a chtěli pomoci. Bylo by fajn, kdyby stát nenechal jejich energii bez užitku vyšumět a založil pro ně nějakou instituci, kde by mohli být skutečně nápomocní. V epidemii to možná teď bude MESES Petra Smejkala. Na druhou stranu mi ale přijde škoda, že naše návrhy procházely vládou s několikaměsíčním zpožděním a jen v kompromisních variantách. A že v daních, kde byla shoda většiny ekonomů, by se mělo snížit zatížení nízkopříjmových a nedělat takový schodek, si nenechali poradit vůbec.

Celý článek najdete zde: https://www.eduin.cz/clanky/rozdelujeme-deti-na-studijni-a-nestudijni-typy-strasne-brzy-tratime-na-tom-vsichni-rika-sociolog-daniel-prokop/.

studentka