Neučte děti číst a psát jako zrakovou dovednost, mnohem důležitější je umět pracovat s jazykem

Datum publikace: 26. 04. 2021
Periodikum:
wave.rozhlas.cz
Kdo čeká u dětí s rozvojem schopnosti číst a psát až na první třídu a snahu učitelů, může se dočkat nemilého překvapení. Rozvíjet gramotnost je totiž důležité už u předškolních dětí, a to nikoliv drilem nad knihou, ale pomocí jazykových her. U dětí s poruchou učení je tak možné výrazně předcházet budoucím potížím ve škole.

„Existují studie, které dokládají, že v oblasti šestého chromozomu lze identifikovat geny, které souvisí s dyslexií, ale velkou roli hrají i sociální a ekonomické faktory, které souvisí s gramotností,“ vysvětluje psycholožka a logopedka Alžběta Větrovská Zemánková. Podle ní je proto důležité, aby děti viděly v rodině, že čtení a psaní je spojeno s příjemnými zážitky, a je dobré s dětmi hrát hry zaměřené na jazyk. Pro děti je totiž přínosnější, když si dokážou uvědomit pomocí zvukové stránky slov, jak jazyk funguje, než se věnovat vizuální stránce jazyka a tomu, jak se co píše a jak písmena vypadají. Podle Větrovské Zemánkové je problém, že na českém knižním trhu dominují materiály zaměřené na předškoláky a i na děti s poruchou učení, které akcentují zrakové úkony spojené s textem, a nikoliv na takzvané „fonematické  uvědomování“.

Celý článek najdete zde: https://wave.rozhlas.cz/neucte-deti-cist-a-psat-jako-zrakovou-dovednost-mnohem-dulezitejsi-je-umet-8474031

Chlapec si čte knihu