Zobrazit menuSkrýt menu

Povinné předškolní vzdělávání mělo dostat sociálně znevýhodněné děti do škol. Proč to stále nevychází?

Publikováno: 4. 10. 2019, aktualizováno: 4. 10. 2019 | Zdroj: wave.rozhlas.cz

Od roku 2017 musí podle zákona všechny děti navštěvovat povinně jeden rok předškolního vzdělávání. Zákon měl primárně cílit na děti ze sociálně znevýhodněného prostředí a zvýšit tak úspěšnost v jejich dalším vzdělání. Proč ale do mateřských školek část těchto dětí přesto nenastoupila? „Děti ze sociálně vyloučených lokalit se do školky často nedostanou, protože rodiče často řeší jiné problémy. Existenční otázky, dluhy, bydlení,“ říká Zuzana Ramajzlová z Člověka v tísni.

„My jsme chtěli, aby tím opatřením došlo k tomu, že se úplně všechny děti budou vzdělávat společně,“ říká Jaroslav Faltýn, ředitel odboru předškolního a základního vzdělání na ministerstvu školství. Zákon cílil primárně na děti ze sociálně znevýhodněného prostředí, které velmi často do mateřských školek nenastoupí, což je pak diskvalifikuje v dalším vzdělávání. Podle Faltýna platí pravidlo, že čím dříve děti do školství vstoupí, tím déle v něm zůstanou. Přesto přibližně 3 % dětí do školek nenastoupila. Podle Ondřeje Andryse, náměstka ústředního školního inspektora, se ale jedná zejména o děti, na něž zákon cílil nejvíce. „Toto opatření bylo primárně koncipováno pro děti ze sociálně znevýhodněného prostředí. Jinak podíl pětiletých dětí, které do školky chodí a historicky chodily, se dlouhodobě pohybuje nad 90 %,“ říká Andrys.

Zuzana Ramajzlová z organizace Člověk v tísni vysvětluje, že nemůžeme s jistotou říct, kdo přesně jsou děti, které do mateřských školek nenastoupily. Podle ní jsou mezi nimi také děti žijící v zahraničí nebo ty, jejichž rodiče chtějí své potomky vzdělávat jinou formou. Například v lesních, firemních či soukromých školkách nebo v domácím vzdělávání. „Pak jsou mezi nimi ale i děti, které jsou ze sociálně vyloučených lokalit a nedostanou se do školky, protože rodiče řeší jiné problémy. Existenční otázky, dluhy, bydlení,“ říká Ramajzlová.

Častým důvodem, proč řada dětí ze sociálně znevýhodněného prostředí do předškolního vzdělávání nakonec nenastoupí, jsou problémy s bydlením. Ve Slaném, kde organizace Tosara provozuje předškolní klub, se většina dětí do mateřské školky nedostane, protože bydlí na ubytovně a jejich trvalé bydliště a s ním i spádová školka jsou desítky kilometrů vzdálené. Různé předškolní kluby, které po celé republice provozuje několik neziskových organizací, měly operativně vyřešit absenci předškolního vzdělávání u dětí ze znevýhodněného prostředí. V důsledku krize bydlení ale pro řadu dětí zůstává situace stejná a děti stále dochází do předškolního klubu jako před zavedením zákona. Podle ředitelky organizace Tosara Jany Rejžkové nejsou předškolky důležité jen pro úspěšnost dětí v dalším vzdělávání. Vstup do školky může propojit rodinu s vnějším světem a institucemi, a vytrhnout je tak z izolace a sociálního vyloučení. „Kdyby se podařilo tímto povinným předškolním rokem dostat ty rodiny z lokalit a propojit ty rodiny s tou majoritní institucí, bylo by to hodně zásadní pro vzdělávání dětí ze znevýhodněného prostředí,“ říká Rejžková.

Celý článek najdete zde: https://wave.rozhlas.cz/povinna-predskolka-mela-dostat-socialne-znevyhodnene-deti-do-skol-proc-ale-stale-8085221

Nahoru

Facebook Šance Dětem YouTube SanceDetem RSS RSS