Poslanci řeší, jak by se měla učit matematika. Chtějí prověřit alternativní metody výuky

Datum publikace: 16. 03. 2018
Periodikum:
ihned.cz
Sporem o to, zda na základních školách vyučovat matematiku jinak než tradičně, se zabývají už i politici. Poslanci žádají, aby ministerstvo školství zjistilo, jak alternativní metody ovlivňují znalosti žáků, a porovnalo je s klasickou výukou. Úřad má podle poslanců také zasáhnout a napravit špatný stav matematiky na školách. Ve středu se na tom usnesl školský výbor sněmovny.

"Stát by měl seriózním výzkumem zjistit, jaká je úroveň žáků, kteří se vzdělávají alternativními metodami, a těch, co klasicky," řekl HN předseda výboru Václav Klaus ml., jenž matematiku učil 26 let.

Jako host byla na jednání výboru pozvána česká "matematická generalita". Zastupovalo ji pět uznávaných akademiků. Stěžovali si, že alternativní směry jsou neprověřené. Nejvíce jimi kritizovaná Hejného metoda. Tou se vyučuje na 750 z více než 4000 základních škol. Podle akademiků už nejde o experiment, ale "o plošné nasazení neověřeného léku do běžného užívání". Dokud se řádně neotestují, tak by se v takové míře ve školách používat neměly.

Stav výuky není dobrý

  • Jednota českých matematiků a fyziků žádá, aby se mimo jiné přijímali ke studiu učitelství pouze kvalitní studenti a posílila se výuka elementární matematiky při výchově učitelů 1. stupně. Učitelům by se podle akademiků neměly vnucovat žádné "zázračné" jednotné metody.

Jiné směry ve výuce

  • Ve výuce matematiky existují alternativní směry, jako například Montessori, waldorfský směr a konstruktivismus. Ten celosvětově patří mezi efektivní vzdělávací strategie, dokáže žáky aktivovat a vylepšit emoční a pracovní atmosféru ve třídě.
  • Výuka matematiky podle profesora Hejného je konstruktivistickou metodou, žáky vede k interaktivitě. Látku se učí podle vlastních poznatků.

Zodpovědný je ředitel

  • Za metody a formy vzdělávání zodpovídá ředitel školy. Vzdělávací strategie se vybírají po dohodě učitelů s vedením školy. Alternativní metody budou efektivní tam, kde je přijme celý pedagogický sbor a ne pouze jeden učitel.

Propagátoři Hejného metody na výboru chyběli. Připomeňme proto, v čem tkví její kouzlo. "Hejného metoda učí děti logicky přemýšlet," je přesvědčena například učitelka Jarmila Pánková ze Základní školy u sv. Štěpána. "Jde nám o to, aby si uměly samy informace vyhledávat, a ne že jim to všechno naservírujeme," dodává. Takový přístup k výuce − nejen matematiky − podporuje například i Tomáš Blumenstein, místopředseda české pobočky klubu Mensa. "V současném školství u nás převládá výkladová metoda. Pan učitel něco vykládá, děti si to mají zapamatovat, naučit se a pak si na to napíšou písemku," popisuje Blumenstein.

Celý článek k přečtení na:

https://archiv.ihned.cz/c1-66081210-poslanci-resi-jak-by-se-mela-ucit-matematika-chteji-proverit-alternativni-metody-vyuky

další zprávy z médií