Zobrazit menuSkrýt menu

Nejvýraznějším problémem, kterým se zabývá školský ombudsman, zůstává šikana

Publikováno: 19. 10. 2018, aktualizováno: 19. 10. 2018 | Zdroj: frekvence1.cz

Z celkového počtu stížností, které se dostávají ke školskému ombudsmanovi, se jich nejvíce týká šikany a vztahů na školách. Podle samotného ombudsmana Ladislava Hrzala za tím může být skutečnosti, že se lidé dnes už tolik nebojí o šikaně hovořit. Přesto se ale i nadále setkává s tím, že některé školy nejsou schopny toto nevhodné chování žáků správně řešit.

Počet stížností na problémy s šikanou proti předchozímu roku mírně vzrostl, uvádí výroční zpráva. Celkem se Hrzal v uplynulém roce zabýval asi dvěma tisíci dotazy a stížnostmi od pedagogů, rodičů i žáků. Týkaly se také konkurzů na ředitele, maturit či přijímání do škol a školek. Náplní práce ombudsmana je především řešení stížností. Asi ve čtvrtině případů se v uplynulém roce týkaly vztahů mezi učiteli nebo mezi pedagogy a vedením školy, případně i mezi zřizovatelem a vedením školy. V minulém školním roce také podle něj mírně vzrostl počet podnětů na šikanu. " Podle mého názoru je to tím, že se jak žáci, tak jejich rodiče méně obávají o šikaně mluvit,” uvedl.

Podle Hrzala školy často šikanu řeší nedostatečně a obvykle nepřikládají význam prvním náznakům šikany. " Řešení přichází až ve chvíli, kdy se šikana projeví ve formě fyzického napadení. Ani postih agresorů není adekvátní a neodpovídá metodickému pokynu ministerstva školství,” napsal ve zprávě. Někteří učitelé se bojí o problémech říct vedení školy, protože ředitelé považují nevhodné chování žáků často za selhání pedagoga, dodal. Doporučil, aby ministerstvo metodiku k řešení šikany víc propagovalo. Rodiče si podle Hrzala často nevědí rady, na koho se s podezřením na šikanu ve škole obrátit a kdo ji má řešit. Upozornil, že podle jeho zjištění není dobrým řešením medializace, o kterou někteří rodiče v takových případech usilují. " Zvláště v menších městech a obcích se na oběť šikany zaměřila ještě větší pozornost, ale ne v kladném smyslu,” dodal.

Časté byly podle Hrzala také stížnosti na nadměrnou administrativu ve školách či na nesprávný postup při začleňování znevýhodněných žáků do běžných tříd a na následné negativní dopady na ostatní děti. V období maturitních zkoušek naprosto převládaly stížnosti na organizaci maturit či dotazy k žádostech o přezkum výsledků.

Celý článek najdete zde: https://www.frekvence1.cz/clanky/zpravy/sikana-a-vztahy-jsou-ve-skolach-stale-problem-tvrdi-skolsky-ombudsman.shtml

další zprávy z médií

Nahoru

Facebook Šance Dětem Twitter @sancedetem Google+ +SanceDetem YouTube SanceDetem RSS RSS