Manažery je třeba vychovávat od školky, tvrdí asociace. Psychologové jsou proti

Datum publikace: 09. 01. 2018
Periodikum:
businessinfo.cz
Tlak na děti v příliš útlém věku může mít vážné následky na jejich pozdější vývoj. Trvale je může poškodit již jen zařazení do kolektivního zařízení ve dvou letech věku, varují odborníci. Místo sebevědomých osobností z nich vyrostou psychicky labilní lidé.

Konkurenceschopnost Česka by se mohla zvýšit, pokud by mělo více sebevědomých lídrů. Tvrdí to alespoň Česká manažerská asociace (ČMA). Podle jejího mínění zároveň český vzdělávací systém na zavedení systémových pravidel pro práci s dětskými talenty a lídry zatím nemyslí.

"Dětský leadership a jeho systémová podpora je v ČR zatím opomíjené téma. Výsledkem dosavadního nezavedení potřebných pravidel je, že se u dítěte postupem času dovednosti vytrácejí a přicházíme tak v Česku o budoucí vůdce, které potřebujeme," vysvětlil Jan Voda, propagátor výchovy budoucích lídrů na školách a jednoho z expertů ČMA, podle něhož jsou lídrovské dovednosti stále nedoceněné a možná dokonce ještě nerozpoznané.

Jan Voda tvrdí, že klíčové vlastnosti budoucích vůdců lze rozvíjet především do desátého roku věku dítěte. Předškolní zařízení by tak podle něj měla rozvíjet u dětí schopnost organizovat skupinu, dojednávat řešení, vcítit se do situace jiných nebo umět porozumět citům a motivacím.

Na tyto znaky dětských lídrů upozornila loňská výzkumná sonda Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v mateřských školách. Tyto projevy chování budoucích lídrů lze podle Jana Vody vysledovat prakticky u každého dítěte.
Sonda byla realizována podle modelu Pata Williamse, bývalého hráče americké Národní basketbalové ligy, který oslovil více jak šest stovek vůdčích osobností amerického veřejného života, s nimiž si dopisoval či vedl interview a nashromážděné poznatky zobecnil do pětadvaceti shodných znaků, typických pro úspěšné osobnosti.

Zatímco ve vyspělých zemích se podle Jana Vody podporou leadershipu již zabývají, vzdělávací systém v České republice je nastaven tak, že u většiny dětí se v mateřské a základní škole vůdcovské dovednosti nerozvíjejí. "Lídrovské schopnosti a dovednosti nejsou předmětem pozornosti učitelů," řekl Jan Voda.

Extrém přináší extrém

Psychologové však nejsou přesvědčeni o tom, že by tlak na výběr budoucích lídrů již v mateřských školách byl pro děti prospěšný. I když je prohlášení ČMA k tomuto tématu velmi obecné, vidí v této snaze určitá rizika.
"Každý extrém přináší extrém. Každé vychýlení za cílem, který není motivován pro společnost jako celek a pro fyzické a psychické zdraví jedince, může přinést katastrofální dopady. Ze zkušenosti vím, že výkonové prostředí nevytváří vhodné podmínky pro přirozeně zdravý rozvoj jedince, zvláště pak v nízkém věku," zdůrazňuje psycholožka Kamila Horská.

Celý článek k přečtení na http://www.businessinfo.cz/cs/clanky/manazery-je-treba-vychovavat-od-skolky-tvrdi-asociace-psychologove-jsou-proti-99824.html

další zprávy z médií