Zobrazit menuSkrýt menu

Jak připravit dětem zdravé svačiny?

Publikováno: 15. 8. 2019, aktualizováno: 15. 8. 2019 | Zdroj: firststyle.cz

Zdravá svačina je důležitá nejen pro dobré soustředění, ale také zabraňuje přejídání. Stále více dětí má problémy s nadváhou či dokonce s obezitou. Častou příčinou bývá právě absence svačin, která pak vede k večernímu přejídání a mlsání.

"Správná svačina by měla být složena ze sacharidů i bílkovin a tvořit asi 10 % až 15 % denního příjmu (v závislosti na sportovní aktivitě dítěte). Důležité je také vždy myslet na dodržování pitného režimu, který i u dětí tvoří 1,5 až dva litry tekutin podle věku a fyzické aktivity dítěte. Nejvhodnější je čistá voda, kterou můžete ochutit citronem, mátou nebo ovocem, případně neslazený zelený nebo bílý čaj. Nevhodné jsou naopak jakékoli sladké nebo dokonce energetické nápoje," říká Věra Burešová, hlavní výživová poradkyně NATURHOUSE.

Velkou část svačiny by měla tvořit zelenina a ovoce. A to jak u dopoledních, tak odpoledních svačin. S ovocem je to u dětí snazší je – přirozeně sladké, proto jim více chutná. Horší situace nastává u zeleniny, která se často dětem zdá zbytečná. Rodiče by to ovšem měli vidět jinak a zeleninu alespoň "schovávat" do pomazánek, dipů nebo salátů. Vitaminy A a C a vláknina obsažené v ovoci a zelenině jsou totiž pro zdravý růst a vývoj dětí naprosto nezbytné. 

To nejlepší do školy 

Nezáleží na tom, jestli jsou domácí svačiny in nebo out, hlavní je, aby se váš potomek stravoval opravdu kvalitně. Pokud svačiny odmítá, zkuste mu je zpestřit něčím netradičním. Celozrnným pečivem s tvarohovou pomazánkou a zeleninou rozhodně nic nezkazíte. Kromě klasického namazání z toho můžete připravit i "dospěláckou" verzi – pomazánku dejte do malé mističky jako dip, pečivo a zeleninu nakrájejte na špalíčky, aby se daly namáčet a přikusovat. Kromě tvarohu můžete zkusit i dip z cizrny nebo červené čočky. 

Sladkou obměnou může být ovoce s jogurtem a domácí granolou, celozrnné či cuketové muffiny s ovocem, rýžové lívanečky, nejlépe domácí a nepřislazovaná ovocná přesnídávka či husté smoothie nebo ochucený tvaroh. Ani v nouzi dětem nebalte sladké čokoládové tyčinky, ochucená mléka, tučné salámy nebo hamburgery. Sice v nich tyto pokrmy vyvolají nadšení, ale budou po nich unavené a mít brzy hlad.

10 tipů na netradiční a zdravé svačinky pro školáky podle Aleny Přídové: 

  • Pita chléb s krůtí šunkou, paprikou, jarní cibulkou, avokádem a zakysanou smetanou. 
  • Smoothie z banánu, manga a pomerančové šťávy + malá domácí sušenka. 
  • Veselé duhové špízy z borůvek, hroznů, kiwi, ananasu, mandarinky a jahod + mléčný produkt. 
  • Domácí muffiny z celozrnné mouky se skořicí, jablky a rozinkami. 
  • Ovesné sušenky se sušeným ovocem + mléčný produkt. 
  • Sendvič se sušenou šunkou, rukolou a zeleninou. 
  • Celozrnná bageta se sýrem cottage + čerstvé ovoce. 
  • Wrap s tuňákovou pomazánkou, salátem a zeleninou. 
  • Sendvič s uzeným lososem, lučinou a salátem. 
  • Salát s těstovinami, zeleninou a jogurtovým dressingem. 

Celý článek najdete zde: https://www.firststyle.cz/zacatek-skoly-se-blizi-nechte-se-inspirovat-zdravymi-svacinami-pro-skolaky/

Nahoru

Facebook Šance Dětem YouTube SanceDetem RSS RSS