Zobrazit menuSkrýt menu

Rychlá pomoc v kapse? To je aplikace Nepanikař

Publikováno: 20. 11. 2019, aktualizováno: 10. 12. 2019

Pomoc lidem s depresemi, úzkostmi, sebepoškozováním či myšlenkami na sebevraždu nabízí unikátní aplikace "Nepanikař", kterou vymyslela mladá studentka Veronika Kamenská. Promítla do ní nejen své osobní zkušenosti, a vytvořila projekt, o který se lidé mohou v těžších chvílích opřít a který může dokonce zachránit život.

Obsah článku:

Proč aplikace vznikla?

Když u mě v roce 2016 propuklo duševní onemocnění, jako první jsem se snažila najít něco, co mi při záchvatu úzkosti rychle pomůže. Jelikož u sebe celý den nosím mobilní telefon, začala jsem pátrat po aplikacích, které by pomáhaly právě lidem s duševními potížemi. Překvapilo mě, že žádná z nich nebyla v češtině, a jelikož mé jazykové znalosti nebyly v dané době nejlepší, nepomáhaly mi ani aplikace anglické.

Poté, co se můj stav stabilizoval, chtěla jsem nějak pomoci lidem, aby nemuseli prožívat to, s čím jsem tehdy bojovala já. Vše začalo videem na Youtube, kde jsem popisovala, jak probíhá hospitalizace na psychiatrii nebo co člověka čeká, když se vydá k psychologovi. Jelikož jsem se snažila cílit primárně na mladé lidi, zvolila jsem ke snaze o destigmatizaci primárně platformu Instagram, kde jsem založila projekt Mlčení není řešení. Informovala jsem například o tom, co je deprese, sdílela příběhy lidí, kteří si prošli duševním onemocněním, nebo uváděla rady, jak můžeme pomoci člověku, který si chce vzít život. Po velice krátké době se na mě začali obracet s prosbou o radu nebo pomoc další mladí lidé. Většina z nich se za své problémy velmi styděla a říct o nich rodičům nebo zavolat na linku důvěry pro ně bylo nemyslitelné.

V ten moment mi v hlavě probleskla myšlenka. Změnilo se něco od roku 2016, kdy se u mě duševní onemocnění objevilo? Vznikla už v Česku nějaká aplikace? Bohužel ne, a jelikož jsem zpráv s žádostmi o pomoc dostávala čím dál víc, rozhodla jsem se situaci změnit vlastní aplikací. Původně jsem plánovala vytvořit ji jako bakalářskou práci. Problém byl ale v tom, že by vznikla až za několik let. Celou situaci se naštěstí podařilo vyřešit díky kamarádovi a studentovi informatiky Ing. Tomáši Chlubnovi, který se rozhodl pomoci mi s realizací.

Související články na portálu Šance Dětem

Inspirace a vývoj

Když jsme aplikaci začali vyvíjet, první otázka byla, pro koho bude určená. Jelikož jsem znalosti o problematice duševních chorob měla hlavně z osobní zkušenosti, rozhodli jsme se zacílit na pomoc lidem s depresemi, úzkostmi, sebepoškozováním a myšlenkami na sebevraždu.

V aplikaci jsme se snažili propojit jak odborné rady, tak zkušenosti lidí s duševním onemocněním, kterých jsme se ptali na to, co jim pomáhá, když jim není dobře. Získali jsme od nich velmi obsáhlý seznam tipů, ze kterého jsme následně čerpali. Během vývoje jsme aplikaci konzultovali také s odborníky z řad psychologů a psychiatrůPůvodně jsme se chtěli inspirovat také zahraničními aplikacemi, ale nenalezli jsme žádnou, která by se nám líbila jako celek. Zpravidla jsou jednostranně zaměřené, a pomáhají například jen s panickou atakou, ale už ne s depresemi. Aplikaci, která by pomáhala kupříkladu s poruchami příjmu potravy, jsme pak na internetu nenalezli vůbec.

Komu aplikace pomáhá?

Aplikace je určena všem lidem s duševními obtížemi. Snaží se pomáhat především těm, kteří se potýkají s depresemi, úzkostmi, sebepoškozováním, myšlenkami na sebevraždu a od září nově i poruchami příjmu potravy. Pokud má uživatel pocit, že mu aplikace nepomáhá, může využít kontaktů na odbornou pomoc: např. kontakty na linky důvěry, chat poradenství nebo seznam krizových center. Součástí aplikace je také možnost dlouhodobě sledovat svou náladu. Sama aplikace pak hlídá stav uživatele, a při dlouhodoběji zhoršené náladě nabízí možnost pomoci. Funkci velmi uvítali psychiatři, kteří ji využívají při sledování stavu i při nastavování správné medikace.

Díky jednoduchému vzhledu a intuitivnímu navádění ji mohou využívat už děti od 8 let. Jediná podmínka je, aby uživatel měl chytrý telefon s operačním systémem android nebo iOS. V polovině roku 2019 se nám podařilo díky dobrovolníkům přeložit aplikaci do angličtiny, polštiny, francouzštiny a slovenštiny. Tyto cizojazyčné verze aplikace obsahují i kontakty na odbornou pomoc pro danou oblast, díky čemuž se aplikace rozšířila do celého světa a nyní ji využívají lidé z více než 75 zemí.

Zpětná vazba od odborníků a uživatelů

Od spuštění aplikace uběhlo přes půl roku a za tu dobu si ji stáhlo přes třicet tisíc uživatelů. Podle našich informací (autorů aplikace - pozn. red.) doposud aktivně přispěla k záchraně více než třiceti životů a zpětná vazba od uživatelů je pozitivní.

Aplikace se za danou dobu stala pomocným nástrojem psychologů, ale i pracovníků na linkách důvěry. "Hlavní výhodu aplikace vnímám v její srozumitelnosti a přehlednosti. Texty a doporučení jsou jasné, prosté, přímočaré a účinné. Právě s ohledem na stručnost nelze aplikaci vnímat jako jediný či hlavní zdroj pomoci při psychických potížích. Nicméně i ze své praxe vím, že jsou situace, kdy odborná pomoc není dostupná, případně v kontaktování odborné pomoci existují určité překážky. Aplikace pak může sloužit jako rychlá a užitečná okamžitá pomoc (taková příslovečná InstaPomoc), jako moderní psychologická KPZ (krabička poslední záchrany), protože telefon máme přece vždy po ruce, i v noci v posteli, na opuštěné zastávce, na záchodech ve škole apod." uvádí psychologpsychoterapeut Mgr. Ing. Tomáš Kvapilík. 

“Nepanikař je přehledná, jednoduchá aplikace, což ji zpřístupňuje i pro lidi, kteří mají jinak s využíváním techniky obtíže. Zatím ji nejvíce doporučuji pro zvládání panických atak. Sami klienti jsou pak překvapení, když je aplikace například přiměje počítat matematické příklady a za chvíli je po panice,” dodává psycholožka a psychoterapeutka Mgr. Tereza Janásová, která aplikaci doporučuje svým klientům.

Mít aplikaci v mobilu dodává klid i samotným uživatelům. Vědí, že když přijde panika, stáčí vytáhnout mobil a řídit se instrukcemi v aplikaci. Děkuji za tuhle úžasnou aplikaci, velmi mi pomáhá se vypořádat se s mnoha překážkami v mém životě. Při jakékoliv panice či záchvatu úzkosti na ulici stačí vytáhnout mobil, posadit se na lavičku a otevřít aplikaci. Konečně něco, co nám lidem pomůže. Děkujeme!“ dodává jedna z uživatelek, která trpí panickou poruchou. Aplikaci doporučují svým klientům i české linky důvěry jako je Modrá linka nebo Linka Bezpečí, přičemž  jako hlavní výhodu vidí zejména nízkoprahovost aplikace. Není nutné do ní zadávat žádné informace o uživateli, a nikdo tak nemusí zjistit, že člověk aplikaci používá a že má nějaké problémy. Ve chvíli, kdy je na to uživatel připraven, může samozřejmě využít kontaktů na linky důvěry nebo přímo zajít do krizového centra.

Efektivnost tipů uvedených v aplikaci potvrzuje i psycholožka Linky bezpečí Mgr. Lucie Bukovská: Tipy a rady v aplikaci Nepanikař obsahují obecná a zkušenostmi potvrzená vodítka, jak si v takových chvílích pomoci. Nemohou platit pro každého a pro každou situaci, jsou ale podle nás souhrnem toho nejlepšího, co je k dispozici. V rámci našich hovorů s klienty nabízíme některé rady, které jsou součástí aplikace.“

O tom, že aplikace pomáhá, svědčí i následující skutečný příběh. Sedmnáctiletá dívka se už delší dobu potýkala s depresemi a úzkostnými stavy, které se rozhodla vyřešit sebevraždou. V aplikaci si však ještě ve stabilizovaném stavu vyplnila záchranný plán. Právě díky záchrannému plánu kontaktovala pomoc a následně byla hospitalizována na psychiatrii, kde jí nasadili vhodnou medikaci a psychoterapii.

Jak aplikaci využívat?

Aplikace Nepanikař určitě není náhrada psychoterapie a odborné pomoci. Naopak se snaží tuto léčbu doplňovat. V ideálním případě by to mělo vypadat tak, že uživatel aplikace dochází na terapii, v případě potřeby užívá pravidelnou medikaci a aplikaci využívá v momentě, kdy se jeho stav zhorší a není v okolí odborná pomoc. 

Pokud na člověka přijde panická ataka když je v nákupním centru, zapne aplikaci, vybere modul úzkost a na displeji se objeví možnosti pomoci. 

  • Může si pustit jedno ze tří dechových cvičení. Na začátku dostane jednoduché pokyny, že by se měl posadit a opřít o něco pevného a pak může začít dýchat.
  • Pokud má pocit, že mu nastavená rychlost nevyhovuje, aplikace umožňuje rychlost upravit.
  • Pokud by ale uživatel věděl, že mu dechová cvičení příliš nepomáhají a raději by od úzkosti odvedl pozornost, může zapnout počítání nebo hru.
  • Při počítání uživatel odpovídá na jednoduché matematické úkoly, čímž odvede pozornost a po krátké době dochází ke zlepšení stavu.
  • Jako novinku může využít hru, jejímž cílem je prasknout bílé balonky tím, že se jich dotkne prstem.

Pokud má uživatel sebevražedné myšlenky, může zkusit sepsat důvody, proč by měl dále žít nebo může sestavit svůj záchranný plán, podle kterého by měl v případě nouze postupovat.

Jako novinka byl v září přidán modul poruch příjmu potravy, na kterém jsme pracovali spolu s centrem Anabell. Jsou zde úkoly, které může plnit, aby odvedl pozornost od myšlenek na jídlo a může zde najít i tzv.  atlas porcí – tedy obrázky, které ukazují, jak by měla správně porce jídla vypadat.

Budoucnost aplikace Nepanikař

Aplikace jako taková je v tuto chvíli hotová, ale autoři chystají překlady do dalších třech jazyků – italštiny, němčiny a španělštiny. V současné době k aplikaci spustili také webové stránky (www.nepanikar.eu), které jsou jakýmsi rozšířením mobilní aplikace. Uživatel zde najde některé části aplikace, jako jsou tipy nebo dechová cvičení, ale také články a videa z oboru psychologie. Celý tento web by měl pomáhat jak uživatelům aplikace tak jejich příbuzným, kteří si na webu mohou přečíst popisy psychiatrických diagnóz.  

Související literaturu a další zdroje informací najdete v naší Odborné knihovně.

Zaujal Vás článek a chcete každý měsíc dostávat informace o nových příspěvcích? Přihlaste se k odběru newsletteru!

Přihlášení k odběru newsletteru

Autorka článku

Veronika Kamenská

Autorka aplikace Nepanikař a zároveň studentka VUT v Brně, oboru Biomedicínská technika a bioinformatika. V budoucnu by se ráda zaměřila na oblast kardiologie a plánuje také absolvovat psychoterapeutický výcvik ve směru "přístup zaměřený na člověka". Věnuje se yoyování a karate.

Nahoru

Facebook Šance Dětem YouTube SanceDetem RSS RSS