Zobrazit menuSkrýt menu

Co s nezvladatelnými žáky, kteří napadají ostatní děti? Učit v ředitelně

Publikováno: 27. 12. 2017, aktualizováno: 29. 12. 2017 | Zdroj: novinky.cz

V běžných základních školách je evidováno na 12 000 dětí s poruchami chování. Stížnosti na ně řeší také školský ombudsman Ladislav Hrzal a mnohdy si s nimi nevědí rady ani učitelé a psychologové.

Děti s poruchami chování mohou být nesoustředěné, hyperaktivní, rušit při výuce a mohou mít i agresivní sklony. Může se jednat o psychiatrické onemocnění, ale také třeba jen o nevychovanost. Dětí s poruchou chování je evidováno v běžných základních školách 12 tisíc z 900 tisíc školáků, zatímco těch s poruchou učení je třiapůlkrát víc (43 tisíc). 

„Porucha chování je dost častá a běžná a záleží na tom, jak dítě své chování ventiluje. Některé je zvladatelné, jiné dělá excesy. Obecný návod není, je spousta metod a na každé dítě se musí jinak a učitelé by to měli umět,“ řekl Jan Korda, ředitel ZŠ a MŠ Lyčkovo náměstí v Praze.  Škola má s inkluzí bohaté zkušenosti, protože se jí nevyhýbala ani před loňským zavedením nových pravidel.  Připustil však, že děti s poruchou chování patří mezi nejproblematičtější žáky. „Je taky otázkou, jestli někteří mají poruchu. Spousta ředitelů a učitelů naráží na to, že se za poruchou chování skrývá jen nevychovanost,“ popsal. 

Jeho učitelé nejprve usilují o dodržování pravidel školy. Pokud dítě v širším kolektivu vyrušuje a nepomohou ani napomenutí, může být ze třídy vykázáno. „Výuka se pak přesouvá do ředitelny, kde si třeba dělá tu fyziku, matiku. My ho neochudíme o vzdělání, ale je třeba, aby si to uvědomil,“ vysvětlil. Právě vykazování ze třídy politici kritizují, protože to jde podle nich proti smyslu inkluze. Jenže společným vzděláváním se nerozumí jen účast ve třídě, ale na celém procesu. 

Podle něj je to podobné i u dětí se zvýšenou agresivitou. „Nejprve je třeba stanovit, jestli už je to přes čáru. Agresivita může být reaktivní, když dítě reaguje na nepřízeň, když se agresivitou brání. To je pak věc školy, rodiny a odborníků a je třeba hledat, co k agresivitě vede. Pak jsou patologické jevy, kdy dítě reaguje nepřiměřeně,“ vysvětlil. Mnohdy se děti učí agresivnímu chování od rodičů, někdy může být i projevem partnerské krize rodičů. 

Celý článek najdete na: https://www.novinky.cz/veda-skoly/458306-co-s-nezvladatelnymi-zaky-kteri-napadaji-ostatni-deti-ucit-v-reditelne.html

další zprávy z médií

Nahoru

Facebook Šance Dětem YouTube SanceDetem RSS RSS