Zobrazit menuSkrýt menu

Doporučení pro rodiče

Publikováno: 13. 4. 2012, aktualizováno: 24. 6. 2016

Výchova dítěte je systematický proces rozvoje, jehož průběh a kvalitu nejvíce ovlivňuje rodinné prostředí.

Pro výchovu dítěte s postižením lze vymezit obecné zásady a tipy, které tento proces zefektivňují (Hamadová et al., 2007):

  • Každé dítě má právo být milováno a přijímáno ve své jedinečnosti, rozdílnost mezi lidmi vytváří přirozenou rozmanitost. Odlišnost dítěte s postižením lze vnímat jako výzvu pro vnímání rozmanitosti v životních situacích, výchově a možnostech každého člověka.
  • Dítě přichází na svět s potenciálem, který lze rozvíjet podle individuálních předpokladů.
  • Každý člověk má právo na samostatný život dle svých možností.Samostatnost neznamená jen odmítání pomoci, ale i reflexi vlastních možností, schopností a dovedností samotným dítětem a přijetí jeho okolím. Ochranitelský přístup může zcela zabránit v rozvoji dítěte k samostatnosti a soběstačnosti, kterou je potřeba rozvíjet již od raného věku. Aktivní učení (srov. Nielsen, 1998) podporuje zájem a radost dítěte z poznání.
  • Dítě s postižením potřebuje ve výchově vnímat hranice chování stejně jako dítě bez postižení. Tyto hranice určují rodiče a je důležité, aby nenabízeli svému dítěti s postižením výchovu bez hranic, zodpovědnosti za své činy a jasných pravidel, která dávají pocítit jistotu. Je však zároveň důležité, aby dítě zažívalo jejich bezpodmínečné přijetí.

Související literaturu najdete v naší Odborné knihovně.

Autorka článku

PhDr. Pavlína Šumníková, Ph.D.,

Působí na katedře speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Univerzity Karlovy v Praze. Její zaměření je speciální pedagogika člověka s kombinovanými vadami a tyflopedie (věda o výchově a vzdělávání lidí se zrakovým postižením) dospělého věku.

Zpět na téma Děti se zrakovým postižením

Pomohly vám informace v tomto článku?

Nahoru

Facebook Šance Dětem Twitter @sancedetem Google+ +SanceDetem YouTube SanceDetem RSS RSS