Zobrazit menuSkrýt menu

Doporučení pro rodiče

Publikováno: 13. 4. 2012, aktualizováno: 27. 6. 2016

dlaněVždy je potřeba brát na vědomí druh a typ narušení spolu s individuálními zvláštnostmi daného dítěte, platí však určité zásady, které podporují rozvoj mezilidské komunikace a socializace.

Dítě by mělo být vedeno k odbourávání strachu z komunikace v nejrůznějších komunikačních situacích i s nejrůznějšími komunikačními partnery a mělo by pravidelně v krátkých intervalech procvičovat řečové dovednosti.

Pokud rodič s dítětem procvičují například „problémovou" hlásku – gymnastika mluvidel, je důležité, aby cvičení probíhalo bez přehnaného úsilí a napětí artikulačních orgánů, nenásilně. Proto je dobré cvičit nové hlásky na počátku tiše – šeptem nebo polohlasně. Teprve až později hlasitěji. Je ale vhodné dávat přednost vždy funkčnímu použití řeči, zájmu o mluvení a radosti z komunikace, před perfektní výslovností každého jednotlivého slova, aby dítě zažívalo v procesu předávání informací úspěch.

Čtěte také:
Dávky pro rodiny dětí se zdravotním postižením
Mýty o rozvoji řeči a poruchách řeči
Vztek, lhaní, neposlušnost – jak si poradit s dětským zlobením?

Související literaturu najdete v naší Odborné knihovně.

 

Autorka článku

PhDr. Mgr. Pavla Sychrová, Ph.D.

Vyučuje na katedře speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně. Její specializací je logopedie, problematika jedinců s narušenou komunikační schopností a logopedická intervence u vad a poruch komunikačních schopností.

Autorka článku

Mgr. Veronika Girglová

Působí na katedře speciální pedagogiky Pedagogické fakulty Masarykovy univerzity v Brně, kde se věnuje speciální pedagogice.

Zpět na téma Děti s poruchami řeči

Pomohly vám informace v tomto článku?

Nahoru

Facebook Šance Dětem Twitter @sancedetem Google+ +SanceDetem YouTube SanceDetem RSS RSS