Technické kompenzační pomůcky pro děti s kombinovaným postižením

Autor/ka: Mgr. Monika Kunhartová
Datum publikace: 01. 02. 2013, Aktualizováno: 24. 03. 2023

Kompenzační pomůcky pro polohování

Děti, které se samy nemohou pohybovat nebo se pohybují velmi špatně, nemohou libovolně změnit polohu podle svých potřeb. Dlouhý čas strávený v jedné poloze s sebou přináší nepříjemné pocity, malou senzomotorickou zkušenost a někdy i zdravotní problémy v podobě proleženin. Z těchto důvodů je třeba měnit dětem několikrát za den polohu, která jim bude příjemná (využít můžeme polohování vycházející z Bobath konceptu nebo Bazální stimulace – poradí vám fyzioterapeut nebo speciální pedagog). Pro polohování se využívají různé pomůcky (viz níže).

                               ilustrační foto       ilustrační foto

                                                                polohovací válec
                                                      (převzato z www.zdravotnicke-potreby.net)

                                                                  ilustrační foto 

                                                                             polohovací klín
                                                                         (převzato z google.cz)

                                   ilustrační foto     ilustrační foto

antidekubitní podložka/matrace – proti proleženinám, podložka se dá nasadit na lokty, paty, matrací se dají podložit záda a zadeček
  (převzato z https://www.pilulka.cz/antidekubitni-podlozky)

 

                                                                                ilustrační foto

                           vertikalizační stojan umožňující dítěti změnit polohu z lehu na vzpřímený stoj, není vhodný pro všechny děti
                                                                              (převzato z www.zivotdetem.cz)

↑ nahoru

Kompenzační pomůcky na krmení

Malé miminko s vážnou poruchou příjmu potravy musí být krmeno jiným způsobem než kojením. V úvahu přichází nasogastrická sonda vedená nosem do žaludku nebo PEG, tedy sonda vedená přímo do žaludku, vývod je na bříšku. Lékař vám jistě poradí, která sonda je pro vaše děťátko nejvhodnější.

S psychomotorickým a celkovým vývojem děťátka se může porucha příjmu potravy upravit nebo zlepšit. Následující pomůcky nám pomáhají naučit dítě správně přijímat potravu navzdory možnému handicapu.

                                                                    ilustrační foto

                                                                        baby cup pro nácvik pití z hrnku

                                                                            (převzato z www.medicare.ie)

                                                                      ilustrační foto

                                                                          ergonomický hrnek s víčkem

                                                         (převzato z http://www.dmapraha.cz/katalog/stravovani/0/566)

                   

                                                                       ilustrační foto

dumlací váček pro stimulaci chuti, lze do něj dát cokoliv, co při žužlání/kousání pouští šťávu – jahodu, zralou broskev, hroznové víno, …

                                                                    (převzato z www.honziksana.estranky.cz)

 

                     ilustrační foto      ilustrační foto                    

  ergonomicky upravené příbory pro snadnější úchop

                                                                  (převzato z www.dobromysl.cz a z www.manonet.eu)

↑ nahoru

Kompenzační pomůcky na stimulaci

Pomůcek na stimulaci existuje celá řada. Na masáž se dají použít ruce, ale i obyčejný kartáček na zuby, štětec na malování, žínka, mycí houba, molitanový balonek; na jemné škrábání hřeben nebo míček s bodlinkami (na obrázku níže); na tepelnou stimulaci štětičky na čištění uší (vatový tamponek) namočené ve vodě a zmražené v mrazáku, pytlíček s třešňovými peckami nahřátý v mikrovlnné troubě. Na zrakovou stimulaci využijete různě barevná světýlka či lesklé předměty. Na sluchovou stimulaci je nejlepší hlas rodičů nebo zpěv. Na vibrační stimulaci nám poslouží elektrický kartáček (pozor na silné vibrace) nebo masážní přístroj (níže na obrázku). Na hmatovou stimulaci je dobrým pomocníkem hmatový pás (na obrázku níže), hmatový koberec nebo chodníček (na obdobném principu jako hmatový pás, jen větší a z jiných materiálů). Dětem je příjemné i lechtání peříčkem nebo štětkou s dlouhými chlupy na prach.

                                                                ilustrační foto

                                                                                        hmatová stimulace                                            
                                                                             (převzato z www.cvicebni-pomucky.cz)

 

                                                                  ilustrační foto

                                                                            zraková stimulace – plazmová koule
                                                                                        (převzato z balabim.cz)
 

                                                                    ilustrační foto                                                                             

                                                                                zraková stimulace – lávová lampa
                                                                                        (převzato z google.com)

                                                                           ilustrační foto

                                                                                   nástěnný panel s aktivitami
                                                                                 (převzato z http://sensa-shop.cz)

 

                                                              ilustrační foto

                                                                                            hmatový pás
                                                                             (převzato z http://sensa-shop.cz)

                                                                 ilustrační foto

                                                                                         masážní přístroj
                                                                                (převzato z www.obchody24.cz)

↑ nahoru

Pomůcky pro komunikaci

                                                                   ilustrační foto

                                                                                                  piktogramy
                                                                                   (převzato z http://digifolio.rvp.cz)
                                                                 

                                                                          ilustrační foto

                                              komunikace pomocí reálných předmětů – předměty symbolizují jednotlivé činnosti

                                                                                         (převzato z www.sluch-ol.cz)

                                                                  ilustrační foto

                                                              komunikátor – po zmáčknutí tlačítka se ozve příslušné slovo
                                                                                (převzato z Petit - Komunikátory)

Výběr vhodného komunikačního módu (řeč, komunikace pomocí obrázků, komunikace znakovým jazykem, komunikace pomocí technických pomůcek, reálných předmětů) a výběr pomůcek pro komunikaci je dobré konzultovat s logopedem. Záleží na individuálních schopnostech dítěte, na jeho kognitivních schopnostech, zda je schopné manipulovat s předměty, na stavu smyslových orgánů, zda chápe obsah obrázků, zda dokáže vyjádřit ano/ne, zda dokáže vyjádřit svá přání, na míře unavitelnosti, na motivaci ke komunikaci, na podpoře rodiny.

Zaujal Vás článek a chcete pravidelně dostávat informace o nových příspěvcích? Přihlaste se k odběru newsletteru a sledujte nás na facebooku.

Přihlášení k odběru newsletteru

Související literaturu najdete v naší Odborné knihovně.

Autorka článku

Mgr. Monika Kunhartová

Studentka doktorského studijního programu speciální pedagogika na Univerzitě Palackého v Olomouci. Její vědecko-výzkumná činnost je zaměřena na osoby s kombinovaným postižením a logopedii, zároveň pracuje jako logoped a surdoped ve Speciálně pedagogickém centru Skuteč.

Zpět na téma Zdravotní problémy dítěte